מי צריך בקרת איכות מזון

 

איכות מזוןבקרת איכות מזון הפכה לשירות נדרש בשנים האחרונות. תהליך זה נעוץ בגידול המהיר  של אוכלוסיית העולם. יש הצופים כי עד שנת 2050 תמנה האנושות 12 מיליארד איש, אך כבר היום אנו מכלים את משאביו הטבעיים של כדור הארץ בקצב גדול מדי, ואחד הדברים הראשונים שנפגעים הוא זמינות המזון. הצוות המקצועי של חברת ביולב, החברה המובילה בשוק בטיחות המזון הישראלי, מסביר איך זה קורה ומדוע תחום בטיחות המזון כל כך חשוב.

איך משפיע גידול אוכלוסיה על איכות מזון?
ישנה כמות שנתית נתונה של משאבים שכדור הארץ יכול לתת לנו ועדיין לשמור על איזון. בכל שנה סוחטת האנושות את במשאבים עד תומם, ולקראת סוף השנה חורגת מכמות המשאבים שהטבע הקצה לה, ו"משאילה" רזרבות אנרגיה. בשנת 2014 ניצלנו את כל סל האנרגיה כבר באמצע השנה. כתוצאה מכך, תנובת המזון פוחתת והולכת, וכמות המים המתוקים הזמינים לנו הולכת וקטנה. בעבר היו שפע של מקורות למזון גולמי, אך היום הם הולכים ומתמעטים. ואנו "רק" שבעה מיליארד.

המחסור במזון
כבר היום ישנו מחסור בתבואה ובגרעינים ועלייה איטית ומתמדת במחירי המזון וחומרי הגלם. אם נוסיף לכך את העובדה שכ -20% מהמזון המיוצר בעולם פגוע ואינו ראוי לאכילה, ואת המודעותה עולה של הצרכנים לאיכות המזון שלהם, נבין כי יצרני המזון חייבים לבדוק היטב את המזון שהם מייצרים. בקרת איכות המזון נעשית כבר משלב חומרי הגלם ולאורך כל תהליך הייצור, בשביל לא ליצור מצב בו המוצר ייפסל עקב איכות מזון ירודה.

איך שומרים על איכות המזון?
פעם היו בודקים רק את המוצר הסופי, אך היום מתבצע פיקוח הדוק על כל שלב ושלב מייצור המזון. ישנם תקנים ודרישות לייצור מזון בצורה נאותה: שמירה על ניקיון, סטריליות, סניטציה, טמפרטורה ועוד. אבטחת איכות מזון  יכולה להיעשות אך ורק על ידי חברות מקצועיות המורשות לעסוק בתחום. שירותי החברות ניתנים, כמובן, במפעלים עצמם, ולא נעשים רק למוצר המוגמר, כאמור. בקרת האיכות צריכה להתבצע בכל מפעלי המזון אך גם במוסדות בהם מנוהלים מטבחים גדולים כמו מלונות, מסעדות, ובעצם כל מטבח המייצר מזון שלא באופן פרטי.