המדריך המלא: אישור משרד הבריאות עבור רישיון עסק

באזורים נרחבים ברחבי העולם מהווה מזון שאינו בטוח את הסיבה המרכזית לתחלואה ולתמותה. בכל הקשור למזון שהציבור צורך, משרד הבריאות אמון על הפיקוח והאכיפה כדי לוודא שהמזון בטוח ולמנוע סיכון לתחלואה מגורמי סיכון כימיים ואו מיקרוביאליים שעלולים להימצא במזון.

 

פעילותו של משרד הבריאות מתמקדת, בין השאר, בפיקוח תברואתי שוטף של עסקים שונים המספקים מזון לאוכלוסיה (כגון מפעלי ייצור מזון, שירותי קייטרינג, מסעדות, מכולות, מעדניות, מטבחים מוסדיים במפעלים, עסקי אירוח לסוגיהם וכדומה), זאת על ידי שירות המזון הארצי והמחלקה לבריאות הסביבה ובשיתוף פעולה עם הרשות המקומית שבית העסק פועל בתחומה. בנוסף מנפיק המשרד אישורים וחוות דעת בתחומי רישוי עסקים, מטפל בבקשות לרישיונות עסק ועוד.

 

עסקים שיש להם זיקה כלשהי לבריאות הציבור

 

אנשי הצוות המקצועי של חברת ביולב מסבירים שהרשות המקומית אחראית להנפקת רישיונות עסק לבתי עסק שונים השוכנים בתחומה. צו רישוי עסקים קובע שעסקים שיש להם זיקה כלשהי לבריאות הציבור מחויבים באישור של משרד הבריאות לפתיחת בית העסק ולהפעלתו השוטפת.

 

ברשימת העסקים טעוני רישוי נמנים בתי קפה, מסעדות, מזנונים, מרכולים, בתי מלון, גני אירועים, כמו גם מקוואות, בריכות שחיה, מתקני טיפול במי שתייה ובשפכים וכיו"ב. האישור ממשרד הבריאות מונפק על פי בקשת הרשות המקומית בתחומה ממוקם העסק.

 

ראוי לציין שהנפקת רישיון עסק מותנית גם בנותני אישור נוספים בהתאם לסוג העסק, בהם משרד החקלאות, המשרד לאיכות הסביבה, משרד התמ"ת, משטרת ישראל, שירותי כיבוי והצלה וכדומה.

 

התהליך להנפקת רישיון עסק

 

על פי החוק והתקנות, התהליך לקבלת רישיון עסק מתנהל מול רשות המקומית ומתחיל הגשת בקשה להנפקת הרישיון עם כל המסמכים הרלוונטיים, והניסיון מלמד שלצורך זה, מומלץ להסתייע בחברה המתמחה בתחום.

כשלב מקדים, כדאי לפנות אל המחלקה לבריאות הסביבה שבמשרד הבריאות כדי לקבל חוות דעת מקדמית. מחברת ביולב מציינים שאין מדובר, אמנם, בתהליך אישור לרישיון, אך הוא מסייע בקבלת החלטות מושכלות ומונע הוצאת כספים מיותרת מבלי שניתן לממש את פתיחת בית העסק.

לאחר שהרשות המקומית מקבלת את הבקשה, היא מפנה אותה ללשכת הבריאות לצורך בחינת הבקשה והמסמכים הנלווים ובדיקת מצבו התברואתי של בית העסק על ידי גורמי מקצוע. בתום הבדיקה תיקבע ההחלטה האם להעניק לעסק את האישור, להציב תנאים מוקדמים, להעניק את האישור בכפוף לתנאים מסוימים או לסרב לבקשה.

 

 

משרד הבריאות: רישוי ופיקוח על עסקי מזון


אחת מהבעיות המהותיות ביותר ברחבי העולם נוגעת לתחלואה ותמותה בעקבות מזון שאינו בטוח, והנתונים הסטטיסטיים מלמדים שבמדינות עולם שלישי מהווה המזון הגורם המרכזי לתחלואה ותמותה. תפקידו של משרד הבריאות הוא לוודא שהמזון שהציבור צורך אכן בטוח ולצמצם ככול שניתן את הסיכון לתחלואה מגורמי סיכון מיקרוביאליים וכימיים שעשויים להיות או לחדור למזון בשלב כלשהו בשרשרת הייצור. 

מבית חברת ביולב מסבירים שמפעלי יצור מזון, לרבות שירותי קייטרינג, מפוקחים מטעם שירות המזון הארצי שבמשרד הבריאות, בעוד שמסעדות, מעדניות, אולמות שמחה, גני אירועים, מטבחים מוסדיים, מרכולים גדולים ועסקי אירוח לסוגיהם (כמו לדוגמה בתי מלון וצימרים), מפוקחים מטעם המחלקה לבריאות הסביבה שבמשרד הבריאות.

 

תפקידיה של המחלקה לבריאות הסביבה 


אדם המתכנן לפתוח עסק בתחום המזון נדרש לקבלת אישור של המחלקה לבריאות הסביבה שבמשרד הבריאות בטרם התחלת העבודות להקמת בית העסק. את הבקשה לרישיון עסק יש להגיש בצירוף תכנית מפורטת, זאת במטרה להבטיח את התנאים התברואתיים הנאותים בהתאם לסוג העסק המבוקש. 

מחברת ביולב מציינים שהדרישות והתנאים עשויים להשתנות בין בתי האוכל למיניהם בהתאם לפעילותו הפרטנית של בית העסק, כמו לדוגמה בין מסעדה חלבית למסעדה בשרית, מסעדת דגים, מאפיה וכן הלאה. 

המחלקה לבריאות הסביבה אמונה על טיפול בבקשות להיתרי בניה של מבנים המתוכננים לשמש כעסקי מזון, מתן חוות דעת מקדמיות בטרם התחלת הליך הרישוי ומתן רישיונות לבתי עסק העומדים בתנאים הקבועים בחוק.

 

פיקוח תברואתי שוטף על בתי העסק


פעילות המחלקה לבריאות הסביבה שבמשרד הבריאות מתמקדת גם בפיקוח תברואתי שוטף על בתי העסק השונים בנוגע לפעילותם בתנאי תברואה נאותים, לרבות התאמת חלל המבנה הפנימי לאופי הפעילות, שמירה על היגיינה, שימוש בחומרי גלם ממקור בטוח, שמירה על המזון בטמפרטורה המתאימה, הפרדה בין מזונות מסוגים שונים, ובין מוצרים גולמיים למזון מוכן וכיוצא בזה. 

הפיקוח התברואתי השוטף על בתי העסק נעשה בשיתוף פעולה בין פקחי בריאות הסביבה לבין הרשות המקומית שבתחומה שוכן העסק. חשוב להבהיר שקבלת רישיון עסק מותנה לא רק באישור של משרד הבריאות, אלא בנותני אישור נוספים כגון משרד החקלאות, משרד התמ"ת, המשרד לאיכות הסביבה, שירותי כיבוי והצלה, משטרת ישראל ועוד, זאת בהתאמה לסוג העסק. לצורך הנפקת רישיון עסק, כדאי להסתייע בגורמי מקצוע המתמחים בתחום.

משרד הבריאות